marți, 25 octombrie 2011

Egipt - Ziua 3 (partea 10)

Cele doua turnuri de care am zis anterior le-am vizitat ultimele in vizita noastra prin zona copta. Unul din ele a fost curatat si lasat privirii oamenilor. Cel de al doilea din pacate nu poate fi vazut decat ca fundatie pentru Biserica ortodoxa Sf. Gheorghe. Biserica ia forma rotunda a turnului pe care a fost construita. Sf. Gheorghe (Girgis in araba) a fost un martir crestin din Palestina, executat de soldatii romani in jurul anilor 300 d.Hr. Cruciatii au perluat mitul lui din zona Egiptului si l-au adus in Europa, astfel englezii l-au considerat protectorul lor. Cultul pentru Sf. Gheorghe a inceput in jurul secolului al X-lea in Egipt prin construirea primei biserici care ii poarta numele. In fata bisericii se afla Muzeul Civilizatiei Copte pe care din pacate nu l-am mai putut vizita pentru ca la ora la care ajunsesem era deja inchis. Am aflat doar ca a fost construit la 1908 si se pot vedea felul in care credinta noua crestina a inceput sa acapereze credintele vechi egiptene si sa le transforme. Se pot vedea exponate care arata cum vechile statui grecesti cu zeitatile lor au fost distruse si marcate cu simboluri crestine. Cum vechiul ankh al faraonilor a fost preluat drept cruce crestina si cum a evoluat in statui, desene sau inscriptii. Statuile care il infatisau pe Horus (divinitatea egipteana cu cap de soim) au fost acoperite cu straturi de ghips incercand sa copieze stiluri grecesti si neo-crestine.
Ce m-a impresionat neplacut la vizita in biserica a fost faptul ca ghida noastra de religie musulmana nu avea voie sa intre in biserica. Ne-a spus ca preotii ortodocsi nu le permit musulmanilor sa intre in biserica si daca se apropie de intrare chiar ii fugaresc pe scari. M-a facut sa ma simt atat de penibil chiar daca nu era vina mea de ortodox, mai ales ca in urma cu cateva ore am fost intr-o moschee unde nimeni nu a zis nimic, nu s-a uitat urat la mine.











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu